Sven läks merele :(

Nonii. Üks pereliige, Sven läks 6 kuuks merele praktikale. Õnneks tal vahepeal ikka internetti on ning info liigub. Jagame seda kogemust teiegagi. Hetkel on ta Türgisse jõudnud :)

14.07.17

Hommikuses vahis värvisime kolmandaga šabloonide abil lastiruumide ventilatsiooniavade juurde numbrid, mitmenda lastiruumiga on tegemist. Seda on vaja tulekahju korral õigete ventilatsioonide sulgemiseks. Neid oli äsja värvitud.
Päeval alustati lastimist, seega õhtuses vahis olid käed-jalad tööd täis. Palju reefereid (külmutuskonteinereid) ja ohtliku kaubaga konteinereid oli. Hakkan nüüd kord päevas ka reeferite temperatuure kontrollima.

15.07.17

Kell 7 võitsime välja. 6.30 kutsuti mind silda, et see ette valmistada ja vahti jääda. Koos Kolmandaga olime. Ka see laev, nagu eelminegi, on full ECDIS, ehk paberkaarte pole ja on 2 elektronkaarti. Läbime Inglise kanali ja lähme Vahemerele. Järgmine sadam Marsaxlokk, küla Maltal.
Õhtuses vahis valmistasin ette ohtliku kauba dokumendid Malta jaoks. Seal nõutakse eraldi andmeid kui teistes riikides. Kolm tundi kulus, et valmis saada ja Kolmanda sõnul on praegu üsna vähe ohtlikku kaupa. Lisaks peab palju muid dokumente valmistama, mis kõik võtab väga palju aega. Grillisime ka õhtul.

16.07.17

Hommikuses vahis juhtisin juba üksi laeva. Paks udu oli, nähtavus umbes 1 miil. Sellest hoolimata sõidame täiskäiguga, sest oleme graafikust maha jäänud. Maksimaalselt sain kätte 22 sõlme. Siiani pole liiklus nii hull olnud, nagu Hiina merel. Nähtud kalalaevad võib ühe käe sõrmedel kokku lugeda. Sillas on meil raadio, mis on super. Kui ühtegi jaama kätte ei saa, kuulame CD’d.
Kapten ütles, et kui oma projektid lõpetan ja olen piisavalt pädev, ei pea ma koju minema. Saadetakse lihtsalt projektid kontorisse ja kui heaks kiidetakse, saan kohe siinsamas treeningohvitseriks.
Õhtuses vahis mõtlesin, et peaks meelde tuletama, kuidas kompassiõiendit määrata tabelite abil. Selleks peab võtma mitmest tabelist andmed ja arvutama. Tavaliselt tehakse seda arvutiprogrammiga. Olin parajasti arvutamas, kui kapten silda tuli. Küsis Kolmanda käest, kas ta oskab seda arvutada. Ei oska. Kirjutas siis öökorralduste raamatusse, et Kolmas ja kadett Nikhil peavad harjutama seda. Nii ma siis õpetasin Kolmandat, kuidas kompassiõiendit arvutatakse:D Veits halb tunne oli tegelt, et minu pärast sattus tema piinlikku olukorda.

17.07.17

Peale hommikust vahti, vabal ajal kontrollisime Kolmandaga tuletõrjevoolikute survet. Peame enne Marsaxlokki kõik ära kontrollima. Selleks tuli masinaruumist kõik välistekile vedada ja ühekaupa ühendada ja kontrollida, kas veesurve on piisav. LSA ja FFA (life saving and fire fighting appliances) on nimelt kolmanda tüürimehe vastutusel. Peale seda toimus tuletõrje õppus. Imiteeriti tulekahju riietusruumis. Mina kuulun juhtkonda ja häire puhul on koos kapteni ja kolmanda tüürimehega kogunemiskohaks sild. Pärast õppust täitsime Kolmandaga õhuballoonid uuesti ära. Seejärel kontrollisin reefereid, võtsin veidi päikest (ja samal ajal kordasin COLREGi (laevakokkupõrgete vältimise eeskiri), tegin trenni, sõin õhtust ja oligi juba õhtuse vahi aeg käes. Seal kirjutasin õppuse kokkuvõtte vastavasse zurnaali. Jah, paberitööd on kõvasti.

18.07.17

Täna kontrollisime tuletõrjevoolikud eluruumides. Seekord hommikuse vahi ajal, kapten asendas vahis. Vedasime voolikud peatekile, ühendasime kõik üksteisega kokku, niiet voolik ulatus vöörist ahtrisse ja lesime vett läbi. Surve OK. Kerisime kõik rulli tagasi ja aega kulus terve vahiaeg (4 tundi).

19.07.17

Kolmas näitas, millised dokumendid on vaja enne sadamat ette valmistada. Olenevalt sadamast umbes 10 dokumenti. Hakkan neid edaspidi tegema, et asi selgeks saada.

20.07.17

Jõudsime Marsaxlokki Maltal. Käisin Kolmandaga maal. Sõime, jõime ja läksime randa. Sooja 30 kraadi, vesi ei jää palju alla. Nagu puhkus!

21.07.17

Hommikul sõitsime välja, järgmisena Pireus Kreekas.

22.07.17

Jõudsime Pireusesse. Triivisime 4 tundi sadama reidil, sest vaba lootsi polnud. Lõpuks saime ühe.

23.07.17
Hommikul väljusime Pireusest. Järgmine Gebze Türgis.
Lastitööd kulgesid Pireuses üliaeglaselt. Peale iga konteineri lastimist kraana ootas mõnda aega auto järele. Mulle sobib nii, saab rahulikult kõike jälgida.
Üks reisilaev (sõitis 29 sõlmega, meie 20 sõlmega) tegi meist möödasõitu ülilähedalt. Küljepeal oli ühe kaabeltau kaugusel, mis on vähem kui meie laeva pikkus, ja ette jõudes pööras meie ette ja läks vööri eest teisele poole laeva. Vööris oli kaugus 3 kaabeltaud. Suht hullud, need kreeklased.

24.07.17
Gebzes, Türgis. Eile sõitsime läbi Canakkale väina, et Marmara merre jõuda. Lootsimine pole selles väinas kohustuslik, kuid meie võtsime. Loots on see, kes sadamates ja navigatsiooniliselt keerulistes kohtades (näiteks kanalid) kaptenile nõu annab. Ametlikult annab ta vaid nõu, ja kui kapten näeb, et nõuanne pädeb, siis annab kapten käsu roolimehele või tüürimehele. Tegelikult aga annab loots otse käsu ja kapten ei pruugi seda üldse märgatagi, tihtipeale on ta kuskil eemal. Sadamates on lootsi võtmine kohustuslik. Lootsikaater sõidab laeva kõrvale ja loots ronib mööda redelit laeva pardale.
Gebzes sildudes olin sildudes esimest korda üksi sillas. Tavaliselt on kapten lootsiga sillatiival ja Kolmas sillas, kellele kapten annab raadio teel käsklusi peamasinaga opereerimiseks ja kes bell book’i märkmeid teeb. Ning muidugi muud ülesanded seoses sildumisega. Olen Kolmandat siiani assisteerinud, kuid täna kolmas ei tulnudki vahti. See oli ootamatu ja päris tugev närv tuli sisse. Algul ei tabanud kohe ära käsklust „dead slow ahead“, sest kapten alustab enne rääkimist ja alles siis vajutab raadio tangenti. Seega kõlab „slow ahead“. Analüüsides aga pole reaalne, et stopatud masinalt kohe slow peale minnakse, kuid kapten jõudis juba korrata käsklust, mis pole hea. Ning pärast unustasin loginäidu ära nullida ja käigutuled põlema. Tegelt ma ei teadnudki, et me käigutuled sadamas välja lülitame. Marsil ei tehtud seda kunagi (välja arvatud ankurdades). Ka Tallinkis põlevad laevade käigutuled isegi sadamas. Nii on kindel, et neid kunagi sisse ei unustata lülitamast.

25.07.17
Kell 3 hommikul väljusime Gebzest ja kell 7 jõudsime Ambarli reidile. Ka see on Türgis. Teine laev oli meie koha peal ees, seega pidime ootama 10 miili kaugusel sadamast. Jäime triivima kolmeks tunniks. Kell 10 anti luba liikuma hakata. Lõunaks olid otsad maal.
Täna tuli uus 2. mehaanik, stjuuard ja motorist. Samuti tuli kompanii superintendant. Masinas on mingi kala ja ta aitab seda korda teha. Kui valmis, läheb koju.

26.07.17
Täitsa närviline päev. Ambralis sadamatöö üliuimane ja seoses sellega hilinesime kõvasti. Lihtsalt ei suudetud korralikult lastida, mingi uimamine käis. Kui 1 tund oli väljumiseni jäänud, läks Kolmas silda ette valmistama ja mul käskis tekile jääda, sest lastioperatsioonid polnud veel lõppenud. Veidi aja pärast, Kolmas polnud veel silda jõudnud, karjus kapten raadiosse, et kui kadett sillas pole 1 tund enne väljumist, lõpetab selle kadetiprogrammi üldse ära. Teine tuli tekile ja ma läksin silda.

Järgmisena jõudsime  Gemlik’isse samuti Türgis. Ülesõit kestis vaid 4 tundi, 30 miili vahemaa. Gemlikis avastasime, et minu, kapteni ja elektrupraktikandi passid olid selle närvitsemise ja kiirustamise tulemusena Ambrali agendi kätte jäänud. Türgis maale minnes hangib agent meile kaldalemineku loa ja selleks võtab passid kaasa. Enne laeva väljumist peab tagasi tooma, kuid seekord ilmselt unustas. Tavaliselt loeb Kolmas passid üle enne igat väljumist, aga seekord nähtavasti ei leidnud aega. Muidu oleks saanud agendi käest küsida.

27.07.17
Kell 8 hommikul andis Kolmas valmisoleku teate, mis tähendab, et kell 9 väljume. Kell 9 polnud lastioperatsioonid valmis. Sild ammu ette valmistatud, peamasin ja vööripõtkur valmis. Lastioperatsioonid lõppesid, siis ootasime agenti. Aeg tiksus, kapten oli rahulik. Kell 13 lõpuks tuli agent. Veel tund hiljem saabus loots ja võis otsad anda. Olin väljumise ajal üksi sillas. Sain kõik kenasti tehtud ja midagi ära ei unustanud. Loodetavasti. Kui olen sadamas manääverdamise ajal üksi sillas, siis Kolmas on ahtri haalamistekil (tavaliselt on seal Teine) ja Teine magab ilmselt kajutis, hambad laiali. Keskööks jõudsime Canakkale väina. Võtsin lootsi vastu, viisin silda ja läksin magama. Minu vaht läbi.

28.07.17
Izmir. Neljas Türgi sadam järjest, õnneks viimane. Türgi on õudne koht, keegi inglise keelt ei oska, isegi agendid ja planeerijad (planner). Õnneks on kolmas türklane, teda kasutatakse tõlgina. Chief ütles, et muidu tuleks Türgi keelt õppida. Lisaks on lastioperatsioonid siin riigis lihtsalt kohutavad.

29.07.17
Ebakõla Teisega. Tema vahetab mind vahist välja ja täna hakkas jaurama, et konteinerid pole kinnitatud. Ei olegi, sest töö veel käib. Ma kontrollin neid ridu, mis on täiesti valmis ja kinnitatud, siis on hea ülevaade. Tema arvab, et peab kohe twistlocki kinni lükkama, kui konteiner paigas ja vaiad ka kohe üle kontrollima. Et tehku teised kõik ära, siis tuleb tema vahti ja ei pea midagi tegema. Närvi ajab. Rääkisin Chiefile, ta ütles lihtsalt, et kinnitused peavad kontrollitud olema ja vaadake ise, kuidas. Õhtul väljusime Izmirist, järgmisena taas Marsaxlokk Maltal. Kutsusime juba lootsi, kuid lastioperatsioonid polnud veel lõppenud. Sai päris vihaseks, sest lootsi peab siin kutsuma pool tundi enne väljasõitu, et siis ta tuleb pardale ja anname kohe otsad. Täna pidi loots ootama ja vaidles siis kapteniga. Saime oma puuduvad passid ka tagasi. Gebze agent organiseeris need Izmiri.

30.07.17
Täna oli päästepaadiõppus. Anti üldhäire, inimesed kogunesid päästevestides kogunemiskohta, Chief küsis ülesandeid ja juhuslike inimeste käest, kuidas parve ja paati vette lasta. Kõik.

31.07.17
Marsaxlokis. Teine laev oli meie kai ääres ja seega jäime reidile triivima. Õhtul saime silduda.

01.08.17
Nägin eile õhtul naftaplekki meie laeva kõrval ja teavitasin Chiefi. See pani vandudes jooksu ja varsti uurisid asja vanemmehaanikuga. Sadamavõimud koristasid reostuse ära ja hommikuks oli selge, et reostus polnud meie tekitatud, vaid teisel pool akvatooriumi seisva laeva, kus toimus punkerdamine. Seoses sellega aga me väljuda ei saanud, pidime kell 8 hommikul väljuma. Kapten esitas kahjude korvamiseks mereprotesti. Kolmas arvab, et reostuse põhjustanud laeva omanikfirma paneb pillid kotti nüüd. Lisaks kõikidele häiritud laevadele tuleb ka keskkonnareostus korvata ja trahvi maksta, mis pole väike summa. Pärastlõunal organiseeriti me laeva pesu sellest naftast veeliini kohalt. Mingi väike paat ja tuukrid möllasid, meie juhendasime. Õhtul lasime kantavad valgustid parda taha, et oleks näha midagi. Kella kümneks õhtul oli valmis ja kell 23 väljusime. 15 tundi hilinemist.
Sadamas veel pidin stividoridega vaidlema. Nad, laiskvorstid, väitsid, et kinnitusvaiade tekilt kinnitussillale vedamine pole nende töö ja meie peame seda tegema. Et nemad lihtsalt kinnitavad. Absurd! Selle eest neile makstakse. Pärast pikka ja tulutut vaidlemist teavitasin Chiefi, ta käskis nende boss tema juurde saata. See ei tahtnud alguses minna, pärast mõningast jauramist lõpuks läks. Ma ei tea, mis Cief talle ütles, aga vedama nad hakkasid neid vaiasid ja konteinerid said kinnitatud. Tõsi küll, üsna lõdvalt. Käskisin ära pingutada ja näpuga näitasin, mida vaja pingutada, nagu lasteaias. Sellised momendid ajavad närvi mustaks ja tahaks kohe siit merelt minema minna. Nikhil, see loll kadett, käib kah närvidele. Peab end miskiks kõvaks tegijaks ja kogenuks, endal juba kolmas leping kadetina ja ikka pikendab lepingut. Tüüp tüürimeheks ei saa, a teisi kamandada (madruseid ja vahel ka Kolmandat) meeldib küll. Lisaks otsib teiste vigu ja kannab Chiefile ette, ilmselt selleks, et ennast paremas valguses näidata. Samas on kõigiga näost-näkku üliviisakas, isegi pugejalik. Rõve ja libe tegelane. Superintendant läks täna ära laevast.

02.08.17
Kuna täna midagi asjalikku kirjutada pole, siis kirjeldan veits elu pardal. Minu vahiajad on 8-12 ja 20-24. Nendel aegadel merel olles juhin sillas laeva ja kui liiklust pole, teen paberitööd. Sadamaid on palju ja tihedalt ja igaks sadamaks tuleb terve ports dokumente ette valmistada. Sadamas olen nedel kellaaegadel lastivahis, monitoorin lastioperatsioone. Vaba aeg on mul 12 – 20, kuid tiheda liiklusega korral tuleb paberitööd vabal ajal teha. Lisaks peab teatud aja tagant kontrollima ja hooldama pääste- ja tuletõrjevahendeid, see toimub väljaspool vahiaegu. Lisaks, kui sildumine või sadamast lahkumine on väljaspool minu vahiaegu, pean sel ajal ikkagi silda minema. Valmistan silla ette, täidan logiraamatuid ja juhin vastavalt lootsi/kapteni korraldustele laeva.

Süüa saab 3 korda päevas, muul ajal saab võileiba teha. Leib, vorst ja juust on saadaval. Kokk on õnneks väga hea, toidud on maitsvad. Kui aega üle jääb, siis päeval, kahe vahi ajal, teen veidi trenni (meil on jõusaal ja lauatennis), võtan tekil päikest, tegelen oma projektidega ja vaatan filme.

03.08.17

Täna tegime Kolmandaga peale vahti žabloone. Ventilatsiooniavade juurde tegime asukoha ja kogunemiskohta värvisime ametikohad, et oleks koha näha, kes puudu on. Õhtul jõudsime Valenciasse, Hispaanias.